mai 13, 2020

Din politețea poeților


Draga mea Stella,

Ai reușit să mă întorci puțin înapoi. Între timp, câțiva prieteni s-au stins încet-încet, fără să fi băgat de seamă secunda împinsă de pandemia care bântuie de câteva luni peste tot. Nu credeam să mă bucure și în același timp să mă întristeze o amintire.
Mai ții minte? Așteptându-te seară de seară. Mă minunam cât de discret pătrundeai la rădăcina fiecărui vers. Niciodată rece, distantă, superficială. Mereu cu admirație și generoasă cu poeții. Despre toate, într-un alt episod.

Până atunci, ceva din politețea poeților
Iată una din năzuințe, că măcar „...un lector, în orice ipostază, se va pricepe să regăsească printre autori, un idol care să-i ofere bucuria energiilor căutate.“
Mulțumim pentru răbdare, pentru blândețea și îngăduința cu care ați căutat și găsit, frumosul fiecărui aspirant! 
(Gia Ramona I.)

Eu, unul, o să rescriu notița cu critica d-nei Stella pe un tablou și o să-l pun pe un perete; să mă alint, din când în când, că uite, dacă aș fi avut un profesor ca domnia sa, când ar fi trebuit, cine știe dacă azi nu mă fuduleam cu un Nobel, măcar imaginar!  (George S.)

De puține ori mi-a fost dat să întâlnesc un juriu „nucleu“, slujind o cauză comună, poezia. Ruperea de automatisme, dinamica, originalitatea vor fi marcate de consumatorul de arts și tot el consumatorul de artă va descoperi idoli. Cu reverență, doamna Stella! (Gheorghe Ș.)

Apoi întâlnirea noastră de la Biblioteca Națională a venit să transforme prietenia virtuală în una reală. Ne-am îmbrățișat și ne-am bucurat împreună pentru că am reușit s-o surprindem pe scriitoarea Ileana Vulpescu într-un moment aniversar rar. Totul era atât de simplu și de solemn, așa cum trebuia să fie.
Cum a mărturisit: „Am optzeci și unu de ani. Atîția împlinesc în curînd. Niciodată n-am visat să fiu astfel aniversată. Mă simt onorată că după douăzeci și trei de ani, un grup de poeți și-a ales ca emblemă numele unei cărți de-ale mele.
Am citit antologia pe care ați făcut-o și trebuie să vă spun că am găsit acolo o adevărată poezie – poezie care are sens, are idei, are sentimente, adică ceea ce cer eu de la o poezie.
Mi se pare semnificativ că această seară se petrece la Biblioteca Națională, ceea ce putem să considerăm că este o reușită a vieții intelectuale; avem în sfîrșit o Bibliotecă Națională.
În încheiere, nu pot să vă spun decît:
Doamne, ocrotește-i pe români!“ (17 mai 2013)

Ne-am regăsit la Călărași, ascultând mesajul adresat de scriitoarea Ileana Vulpescu elevilor tăi, cadrelor didactice, întrunite într-un moment festiv în care ai strălucit. Din nou, la București, la Târgul de carte, alături de scriitoarea Ileana Vulpescu, susținându-l pe Ovidiu Vasile într-o lansare de carte. Dar și la Boema 33.

Voi mai scrie despre noi. Mai ales despre arta ingenioasă de a ne reaminti această lună bogată de minune. Un neînsemnat dar pentru prietenia noastră. Sau o celebrare a poeziei, atât de importantă pentru dăinuirea ei.

Mulțumesc, Stella!

Eli Gîlcescu, 13 mai 2020








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu